Skivstång/LCHF

22:32:00 2012-09-05
Invigde mitt nya ''friskis och svettis'' kort med ett skivstångspass idag, hade faktiskt aldrig provat på det innan. Nu såhär efteråt så ångrar jag lite att jag inte har gjortdet tidigare eftersom att det var sjukt kul och inte alls så jobbigt som jag trodde att det skulle vara!
 
Ska försöka börja hårdträna och äta nyttigare från och med nu för att komma i form igen såhär efter sommaren! 
Ett smart sätt att få bort ''sommarkilona'' är att minska på kolhydraterna och äta mer proteiner/salad och fett även kallad LCHF(Low Calories High Fat)-metoden.
 
 Ett bra tipps att komma ihåg är ''högst 5g kolhydrater på 100g''!
LCHF-ät gärna:
♥ Kött: vilken sort som helst går bra (kykling, nöt, gris, vilt...). Välj gärna ekologiskt.
♥ Fisk/skaldjur: även här går vilken sort som helst bra, gärna fet fisk, men inte pannering.
♥ Ägg: tillaga på det sätt du tycker bäst om.
♥ Naturligt fett/feta såser: Använd gärna smör eller grädde i matlagningen. Ex. på såser är Bearnaisesås, hollandairsås, mm.
♥ Ovanjordsgrönsaker: Grönsaker som växer ovan jord.
♥ Mejeriprodukter: Gärna det fetaste alternativet, var försiktig med vanlig mjölk och fil eftersom det innehåller mycker mjölksocker.
♥ Nötter: Istället för godis/ andra snacks.
♥ Bär: Inte för mycket bara.
♥ Vatten: Vanligt eller kolsyrat går lika bra.
♥ Te:Grönt, svart eller vitt.
♥ Kaffe: Gärna med vispad grädde i.
 


 
LCHF-ät helst inte:
♥ Socker: Undvik framförallt godis, glass, fikabröd, frukostflingor, bröd, läsk...
♥ Stärkelse: Pasta, potatis, ris, müsli, chips, gröt...
♥ Margarin:Byt ut mot äkta smör!
♥ Frukt: Innehåller mycket fruktsocker, är okej nån enstaka gång.
 
Frukost-tips
♥  Ägg och bacon
♥  Fet youghurt (turkisk)
♥  Omelett
♥  Rester från middagen dagen innan
♥  Kaffe med grädde
♥  Kokt ägg
♥  Avokado med keso
♥  Äggröra
 
 
 

 
 

Kul inlägg med bra tips! Jag och en kompis håller på med ett projektarbete om just olika dieter så det var intressant! :) Fin blogg :)

Svar: Kul att du tycker det, då kanske det kommer till använda! :) Tack så mycket:D
girlythings.blo.gg

2012-09-26 // 13:55:01

Sv: Joo precis! Kul förresten att du pluggar till stylist ville också de när jag skulle börja gymnasiet men valde samhälls istället :)

Svar: Ja, det är faktisk jättekul! Jasså, då missade du något! :D
girlythings.blo.gg

2012-09-26 // 14:44:59

Joo jag gjorde väl de.. :P

2012-09-26 // 20:38:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hej! Om du läser detta har du förmodligen kommit till min blogg! Jag heter Mathilda Wängman, fyller 16år i höst och kommer från Gävle. Jag läster första året på REALgymnasiet med inriktning "stylist". Jag valde den linjen för att det är något som jag verkligen tycker om och vill jobba med när jag blir äldre. Här på bloggen skriver jag om allt innom mode, styling med mera!